Project Schoolschrijver
Leerling (7 jaar): ‘Als ik de Schoolschrijver zie ben ik helemaal blij. Dan weet ik dat we een uur lang gaan lezen en over verhalen praten, zoals over heksen. En we verzinnen zelf verhalen.’

Stichting De Schoolschrijver is een innovatief literair-educatief traject dat de geletterdheid van kinderen stimuleert. De Schoolschrijver draagt bij aan maatschappelijke kansen van kinderen. De Schoolschrijver richt zich op scholen met kinderen die anders niet of weinig in aanraking komen met literatuur en boeken en daardoor het risico lopen achter te blijven in hun ontwikkelingskansen. Niet ieder kind heeft immers het geluk makkelijk toegang te krijgen tot de rijkdom van taal en boeken. Op deze kinderen richt De Schoolschrijver zich. In het hart van het onderwijs
De Schoolschrijver verbindt kinderboekenschrijvers voor een half school-jaar aan basisscholen. De Schoolschrijver komt wekelijks voorlezen, ver-halen vertellen, met de kinderen gedichten en verhalen schrijven en samen reflecteren op kinderboeken. Vanuit creativiteit worden lees-plezier, taalbeheersing en talentontwikkeling van kinderen bevorderd.
Geïnspireerd op het idee dat je een dorp nodig hebt om een kind op te voeden, draait het bij De Schoolschrijver om actieve participatie van de leerling en zijn omgeving. Ouders en leerkrachten worden nauw betrokken bij het traject. De Schoolschrijver draagt bij aan de professionalisering van leerkrachten op het gebied van (creatief) taalonderwijs. En ouders krijgen tips om het lees- en schrijfplezier van hun kinderen te stimuleren.
Wegens het succes van de formule en de positieve evaluaties van de deelnemende scholen én auteurs breidt De Schoolschrijver ieder jaar uit: zowel in Amsterdam als landelijk. In schooljaar 2014 – 2015 zijn maar liefst 30 Schoolschrijver actief op 30 basisscholen, in 11 gemeenten in 3 provincies. Daarmee bereikt De Schoolschrijver meer dan 7500 kinderen, hun ouders en leerkrachten. Naast Amsterdam is De Schoolschrijver nu ook actief op 5 scholen in Fryslân en Groningen. In de komende jaren wil De Schoolschrijver groeien naar 65 basisscholen landelijk in schooljaar 2017 – 2018.
Drijfveren en doelstellingen van De Schoolschrijver
Ieder kind heeft recht op een rijke woordenschat. Een goede woordenschat helpt om jezelf en de wereld om je heen te begrijpen, jezelf te ontplooien en is een voorwaarde voor actief participerend burgerschap.
De Schoolschrijver beoogd:
• een zo groot mogelijke diversiteit van kinderen in aanraking brengen met lezen, boeken en de bibliotheek;
• het bevorderen van leesplezier en daarmee het helpen verwerven van literaire competentie;
• via de weg van het lezen de woordenschat van kinderen vergroten;
• kinderen op creatieve wijze woord- en dus ook wereldwijs maken;
• kinderen leren zich beter uit te drukken en daardoor hun zelfvertrouwen en weerbaarheid vergroten.
Leerkracht: ‘De Schoolschrijver leeft enorm bij de kinderen. Ze gaan spontaan meer boeken lezen, ook kinderen van wie ik het niet had verwacht. En de kinderen komen dichterbij, letterlijk. Ze komen echt dicht bij Lydia Rood staan en vragen haar van alles. Ze nemen ook zelf geschreven verhalen voor haar mee.’
Iedere editie van De Schoolschrijver begint met een feestelijk onthaal van de auteur op zijn of haar school waarbij de hele school en ouders betrokken zijn. In Amsterdam is er na afloop van het traject een spectaculair slotprogramma. Schoolschrijvers en leerlingen treden op met literaire verhalen.
Kinderboekenauteur Anneke Scholtens over een Schoolschrijver-ochtend: ‘Nou, het was geweldig gisteren! Ik kwam helemaal blij uit de Timotheusschool en de adrenaline spoot mijn oren uit. De kinderen deden fantastisch mee en hadden heel erg goede ideeën.’
Op www.deschoolschrijver.nl staat meer informatie over de stichting. Er staan ook weblogs op van de Schoolschrijvers en foto’s van het traject.
De Schoolschrijver vindt effecten-onderzoek belangrijk, zodat de doelstellingen worden onderbouwd. Kwantitatief onderzoek door Cubiss, in opdracht van stichting Lezen (2012) en kwalitatief onderzoek door iPabo (2010) leverden beide positieve resultaten op. Schooljaar 2013 – 2014 deed Jelle Jolles, Universitair Hoogleraar Neuropsychologie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, onderzoek naar de effecten van De Schoolschrijver. In het voorjaar van 2015 worden deze resultaten verwacht.

leerlingen met Rian Visser op podium De Kleine Komedie tijdens lotprogramma schooljaar 2013- 2014

Saskia van der Wiel met haar Talenten op het podium tijdens slotprogramma in De Kleine Komedie

Stichting De Schoolschrijver is een innovatief literair-educatief traject dat de geletterdheid van kinderen stimuleert. De Schoolschrijver draagt bij aan maatschappelijke kansen van kinderen. De Schoolschrijver richt zich op scholen met kinderen die anders niet of weinig in aanraking komen met literatuur en boeken en daardoor het risico lopen achter te blijven in hun ontwikkelingskansen. Niet ieder kind heeft immers het geluk makkelijk toegang te krijgen tot de rijkdom van taal en boeken. Op deze kinderen richt De Schoolschrijver zich. In het hart van het onderwijs
De Schoolschrijver verbindt kinderboekenschrijvers voor een half school-jaar aan basisscholen. De Schoolschrijver komt wekelijks voorlezen, ver-halen vertellen, met de kinderen gedichten en verhalen schrijven en samen reflecteren op kinderboeken. Vanuit creativiteit worden lees-plezier, taalbeheersing en talentontwikkeling van kinderen bevorderd.
Geïnspireerd op het idee dat je een dorp nodig hebt om een kind op te voeden, draait het bij De Schoolschrijver om actieve participatie van de leerling en zijn omgeving. Ouders en leerkrachten worden nauw betrokken bij het traject. De Schoolschrijver draagt bij aan de professionalisering van leerkrachten op het gebied van (creatief) taalonderwijs. En ouders krijgen tips om het lees- en schrijfplezier van hun kinderen te stimuleren.
Wegens het succes van de formule en de positieve evaluaties van de deelnemende scholen én auteurs breidt De Schoolschrijver ieder jaar uit: zowel in Amsterdam als landelijk. In schooljaar 2014 – 2015 zijn maar liefst 30 Schoolschrijver actief op 30 basisscholen, in 11 gemeenten in 3 provincies. Daarmee bereikt De Schoolschrijver meer dan 7500 kinderen, hun ouders en leerkrachten. Naast Amsterdam is De Schoolschrijver nu ook actief op 5 scholen in Fryslân en Groningen. In de komende jaren wil De Schoolschrijver groeien naar 65 basisscholen landelijk in schooljaar 2017 – 2018.
Drijfveren en doelstellingen van De Schoolschrijver
Ieder kind heeft recht op een rijke woordenschat. Een goede woordenschat helpt om jezelf en de wereld om je heen te begrijpen, jezelf te ontplooien en is een voorwaarde voor actief participerend burgerschap.
De Schoolschrijver beoogd:
• een zo groot mogelijke diversiteit van kinderen in aanraking brengen met lezen, boeken en de bibliotheek;
• het bevorderen van leesplezier en daarmee het helpen verwerven van literaire competentie;
• via de weg van het lezen de woordenschat van kinderen vergroten;
• kinderen op creatieve wijze woord- en dus ook wereldwijs maken;
• kinderen leren zich beter uit te drukken en daardoor hun zelfvertrouwen en weerbaarheid vergroten.
Leerkracht: ‘De Schoolschrijver leeft enorm bij de kinderen. Ze gaan spontaan meer boeken lezen, ook kinderen van wie ik het niet had verwacht. En de kinderen komen dichterbij, letterlijk. Ze komen echt dicht bij Lydia Rood staan en vragen haar van alles. Ze nemen ook zelf geschreven verhalen voor haar mee.’
Iedere editie van De Schoolschrijver begint met een feestelijk onthaal van de auteur op zijn of haar school waarbij de hele school en ouders betrokken zijn. In Amsterdam is er na afloop van het traject een spectaculair slotprogramma. Schoolschrijvers en leerlingen treden op met literaire verhalen.
Kinderboekenauteur Anneke Scholtens over een Schoolschrijver-ochtend: ‘Nou, het was geweldig gisteren! Ik kwam helemaal blij uit de Timotheusschool en de adrenaline spoot mijn oren uit. De kinderen deden fantastisch mee en hadden heel erg goede ideeën.’
Op www.deschoolschrijver.nl staat meer informatie over de stichting. Er staan ook weblogs op van de Schoolschrijvers en foto’s van het traject.
De Schoolschrijver vindt effecten-onderzoek belangrijk, zodat de doelstellingen worden onderbouwd. Kwantitatief onderzoek door Cubiss, in opdracht van stichting Lezen (2012) en kwalitatief onderzoek door iPabo (2010) leverden beide positieve resultaten op. Schooljaar 2013 – 2014 deed Jelle Jolles, Universitair Hoogleraar Neuropsychologie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, onderzoek naar de effecten van De Schoolschrijver. In het voorjaar van 2015 worden deze resultaten verwacht.
Foto’s: Chris van Houts©De Schoolschrijver

leerlingen met Rian Visser op podium De Kleine Komedie tijdens lotprogramma schooljaar 2013- 2014

Saskia van der Wiel met haar Talenten op het podium tijdens slotprogramma in De Kleine Komedie