Benefits for Kids
Benefits for Kids
Het mentorprogramma Benefits for Kids wordt sinds 2002 uitgevoerd door de Stichting BforYou. Het programma is al jaren actief in Rotterdam en Capelle aan de IJssel en sinds een jaar ook in Maassluis.

Benefits for Kids richt zich op kinderen van 8 t/m 14 jaar, die een steuntje in de rug kunnen gebruiken om zich te ontwikkelen en/ of hun talenten te ontdekken. Om welke reden dan ook, kan dit vanuit de eigen thuissituatie onvoldoende geboden worden. Deze kinderen worden gekoppeld aan mentoren die binnen het bedrijfsleven en publieke organisaties werken. Doel van het project is, kinderen hun talenten en interesses te laten ontdekken en ontwikkelen om zodanig hun leefwereld te vergroten, hen zelfverzekerder te maken en een breder toekomstperspectief te bieden.
De leervraag en/ of behoefte van het kind staat in het programma centraal. Dat is ook het uitgangspunt bij het maken van een ‘match’ tussen kind en mentor. Het programma wil kinderen de mogelijkheid bieden hun talenten te ontdekken en daar actief iets mee te doen. Het gaat niet om hulpverlening.
De kinderen gaan twee keer per maand met hun mentor op stap. Samen naar een museum of dierentuin bijvoorbeeld, de natuur opzoeken, open dagen van scholen bezoeken of samen sporten. In een filmpje, gemaakt door de WOS, vertellen mentor, mentee en moeder over wat het mentortraject van hen betekend. https://www.youtube.com/watch?v=aLuhB6HLyKw&feature=youtu.be (toevoegen als hyperlink?)
De mentee
De aangemelde kinderen zijn veelal woonachtig in wijken/gebieden met veel (sociale) achterstand. Andere mogelijke kenmerken zijn: opvallend gedrag, vanuit een gezin met problemen zoals taalachterstand, huisvestingsproblemen, isolement, eenoudergezin, laag inkomen maar ook kinderen die de verantwoordelijkheid dragen voor het gezin of familie (bijv. als tolk voor de ouders).
Aangemelde kinderen zijn talentvol maar hebben geen of een klein sociaal ondersteuningsnetwerk. Ze hebben een beperkte leefwereld en toekomstbeeld (cultuurverschillen, maar ook geografisch, beroepsbeelden). Andere redenen voor aanmelding zijn weinig sociale vaardigheden en/of sociale contacten, veelvuldig gepest worden op school of het ontbreken van een mannelijk rolmodel.
De mentor
Een mentor is geen leraar, vervanger voor ouder(s)/ verzorger(s) of hulpverlener. Een mentor biedt een luisterend oor en is iemand om mee te praten. Een mentor moedigt een kind aan om zijn best te doen zonder druk, toont alternatieven en bespreekt mogelijke oplossingen en geeft bovenal exclusieve aandacht. Een mentor is geïnteresseerd, benaderbaar een goede luisteraar, positief, betrouwbaar, realistisch, tolerant en heeft veel doorzettingsvermogen en is begaan met het mentortraject. In de samenleving neemt de druk op kinderen toe. Een mentor is neutraal in tegenstelling tot een ouder of leraar waardoor een kind zich niet onder druk gezet voelt. Een mentor kan daardoor helpen om dingen weer in het juiste perspectief te zien. Het proces om mentor te worden bestaat uit: voorlichting bijwonen, intakegesprek, volgen van de twee avonden basistraining, het overleggen van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG), het tekenen van een mentorverklaring waarin afspraken zijn opgenomen. Tijdens het mentortraject kan de mentor deelnemen aan de diverse mentormeetings die ter ondersteuning van het mentortraject worden aangeboden. Alhoewel de mentor een vrijwilliger is, is zijn/haar inzet niet vrijblijvend en wordt dus geacht voldoende tijd voor de mentee beschikbaar te hebben.
Stichting BforYou – Benefits for Kids – www.benefitsforkids.nl
Een opmerking gedaan door een verwijzer in het tevredenheidonderzoek:
“Hij doet veel met zijn mentor en daar is hij erg blij mee. Ze gaan regelmatig naar een museum. Hij heeft geleerd om meer positief te reageren op dingen en om samen te werken. Wel kan hij nog beter leren hoe hij met boosheid kan omgaan.”
Een opmerking van een mentor over zijn motivatie:
Ik wil graag het verschil maken in een kinds leven. Als kind ben je zo afhankelijk waar je opgroeit en wie je ouders zijn, dit bepaalt voor een groot deel hoe je leven eruit ziet. Helaas heb je hier geen keuze in als kind. Ik mag mezelf gelukkig prijzen dat ik in een stabiele thuissituatie ben opgegroeid, een goede opleiding gevolgd heb en uiteindelijk een goede baan heb. Ik zou graag een steentje bijdragen aan kinderen die deze luxe niet hebben en een verschil in hun leven maken.
Mentees deden de volgende uitspraken:
“Ik heb bij Bodyworld (tentoonstelling) geleerd hoe het lichaam er van binnen uit ziet en welke spieren er zijn en voor wat ze functioneren”
Opmerking n.a.v. een gesprek met een ouder:
Moeder is alleenstaand en kwam wat tijd tekort waardoor dochter S. aangemeld is. Ze heeft het naar haar zin met de mentor. Ze doet veel activiteiten met haar mentor en heeft geleerd hoe ze voor zichzelf kan opkomen. Moeder geeft aan dat haar dochter meer open is geworden naar haar omgeving. Moeder is zelf ook heel tevreden en trots op de mentor.
.
Het mentorprogramma Benefits for Kids wordt sinds 2002 uitgevoerd door de Stichting BforYou. Het programma is al jaren actief in Rotterdam en Capelle aan de IJssel en sinds een jaar ook in Maassluis.

Benefits for Kids richt zich op kinderen van 8 t/m 14 jaar, die een steuntje in de rug kunnen gebruiken om zich te ontwikkelen en/ of hun talenten te ontdekken. Om welke reden dan ook, kan dit vanuit de eigen thuissituatie onvoldoende geboden worden. Deze kinderen worden gekoppeld aan mentoren die binnen het bedrijfsleven en publieke organisaties werken. Doel van het project is, kinderen hun talenten en interesses te laten ontdekken en ontwikkelen om zodanig hun leefwereld te vergroten, hen zelfverzekerder te maken en een breder toekomstperspectief te bieden.
De leervraag en/ of behoefte van het kind staat in het programma centraal. Dat is ook het uitgangspunt bij het maken van een ‘match’ tussen kind en mentor. Het programma wil kinderen de mogelijkheid bieden hun talenten te ontdekken en daar actief iets mee te doen. Het gaat niet om hulpverlening.
De kinderen gaan twee keer per maand met hun mentor op stap. Samen naar een museum of dierentuin bijvoorbeeld, de natuur opzoeken, open dagen van scholen bezoeken of samen sporten. In een filmpje, gemaakt door de WOS, vertellen mentor, mentee en moeder over wat het mentortraject van hen betekend. https://www.youtube.com/watch?v=aLuhB6HLyKw&feature=youtu.be (toevoegen als hyperlink?)
De mentee
De aangemelde kinderen zijn veelal woonachtig in wijken/gebieden met veel (sociale) achterstand. Andere mogelijke kenmerken zijn: opvallend gedrag, vanuit een gezin met problemen zoals taalachterstand, huisvestingsproblemen, isolement, eenoudergezin, laag inkomen maar ook kinderen die de verantwoordelijkheid dragen voor het gezin of familie (bijv. als tolk voor de ouders).
Aangemelde kinderen zijn talentvol maar hebben geen of een klein sociaal ondersteuningsnetwerk. Ze hebben een beperkte leefwereld en toekomstbeeld (cultuurverschillen, maar ook geografisch, beroepsbeelden). Andere redenen voor aanmelding zijn weinig sociale vaardigheden en/of sociale contacten, veelvuldig gepest worden op school of het ontbreken van een mannelijk rolmodel.
De mentor
Een mentor is geen leraar, vervanger voor ouder(s)/ verzorger(s) of hulpverlener. Een mentor biedt een luisterend oor en is iemand om mee te praten. Een mentor moedigt een kind aan om zijn best te doen zonder druk, toont alternatieven en bespreekt mogelijke oplossingen en geeft bovenal exclusieve aandacht. Een mentor is geïnteresseerd, benaderbaar een goede luisteraar, positief, betrouwbaar, realistisch, tolerant en heeft veel doorzettingsvermogen en is begaan met het mentortraject. In de samenleving neemt de druk op kinderen toe. Een mentor is neutraal in tegenstelling tot een ouder of leraar waardoor een kind zich niet onder druk gezet voelt. Een mentor kan daardoor helpen om dingen weer in het juiste perspectief te zien. Het proces om mentor te worden bestaat uit: voorlichting bijwonen, intakegesprek, volgen van de twee avonden basistraining, het overleggen van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG), het tekenen van een mentorverklaring waarin afspraken zijn opgenomen. Tijdens het mentortraject kan de mentor deelnemen aan de diverse mentormeetings die ter ondersteuning van het mentortraject worden aangeboden. Alhoewel de mentor een vrijwilliger is, is zijn/haar inzet niet vrijblijvend en wordt dus geacht voldoende tijd voor de mentee beschikbaar te hebben.
Stichting BforYou – Benefits for Kids – www.benefitsforkids.nl
Een opmerking gedaan door een verwijzer in het tevredenheidonderzoek:
“Hij doet veel met zijn mentor en daar is hij erg blij mee. Ze gaan regelmatig naar een museum. Hij heeft geleerd om meer positief te reageren op dingen en om samen te werken. Wel kan hij nog beter leren hoe hij met boosheid kan omgaan.”
Een opmerking van een mentor over zijn motivatie:
Ik wil graag het verschil maken in een kinds leven. Als kind ben je zo afhankelijk waar je opgroeit en wie je ouders zijn, dit bepaalt voor een groot deel hoe je leven eruit ziet. Helaas heb je hier geen keuze in als kind. Ik mag mezelf gelukkig prijzen dat ik in een stabiele thuissituatie ben opgegroeid, een goede opleiding gevolgd heb en uiteindelijk een goede baan heb. Ik zou graag een steentje bijdragen aan kinderen die deze luxe niet hebben en een verschil in hun leven maken.
Mentees deden de volgende uitspraken:
“Ik heb bij Bodyworld (tentoonstelling) geleerd hoe het lichaam er van binnen uit ziet en welke spieren er zijn en voor wat ze functioneren”
Opmerking n.a.v. een gesprek met een ouder:
Moeder is alleenstaand en kwam wat tijd tekort waardoor dochter S. aangemeld is. Ze heeft het naar haar zin met de mentor. Ze doet veel activiteiten met haar mentor en heeft geleerd hoe ze voor zichzelf kan opkomen. Moeder geeft aan dat haar dochter meer open is geworden naar haar omgeving. Moeder is zelf ook heel tevreden en trots op de mentor.
.